1 saatte Shakespeare’in bütün oyunları

Tiyatro Keyfi, Romen Kültür Enstitüsü ve Tony Bulandra Tiyatrosu’nun katkısıyla, Valentin Codoiu’nun tasarımını yaptığı şahane kuklalarla oyuncularımızın birlikte oynadığı MC Ranin’in yönettiği Romeo ve Juliet’in prömiyerini...

1 saatte Shakespeare’in  bütün oyunları
09 Ekim 2014 Perşembe 09:28

shakespeare

Shakespeare’in Bütün Eserleri (Hafif Kısaltmış) oyununun yönetmeni Kemal Başar tiyatro, Shakespeare ve yeni dönemdeki çalışmaları üzerine sorularımızı yanıtladı

İngiltere London West End’de 10 yıldır kapalı gişe oynayan Shakespeare’in Bütün Eserleri (Hafif Kısaltmış) ilk kez Türkiye’de sahnelendi. Tiyatrokeyfi’nin ikinci projesi olan oyunda tiyatro hakkında hiçbir şey bilmeyen 3 kişinin Shakespeare’in yapıtlarını 1 saatte oynama çabaları konu ediliyor. Biz de Tiyatro Keyfi’nin kurucusu ve oyunun yönetmeni Kemal Başar’la konuştuk.
- Tiyatro Keyfi nasıl bir birikimden sonra kuruldu?
Oyunlarımızı bizim kültürümüzden, çoğu kez orta oyunundan yola çıkan bir yapıyla kurmak ve bu minimalist yapıyla görkemli dekorların kurulduğu, yüzlerce kişinin yer aldığı prodüksiyonları marifetmiş gibi yapan ödenekli tiyatrolarla başa çıkmak ve nitelikli çağdaş tiyatro örnekleri vermek, başlıca hedefimiz. Bunun yanı sıra her tiyatro okulunda verilen taklitçi, öğrencinin eğitmeni ne kadar iyi taklit ederse o kadar başarılı sayıldığı, bireysel yaratıcılığı, öğrencinin kendini tanımasına, birey olarak varolmasına sekte vuran tiyatro eğitimine de karşıyız. Bizde eğitimler tek bir eğitmenin atölyeleri şeklinde... O eğitmene kendi seçtiği, dallarında yetkin isimler eşlik ediyor. Reha Özcan ve Kemal Başar Oyunculuk Atölyelerimize ciddi sayıda başvuru var. İlgilenenlerin ([email protected]) adresine e-posta atması yeterli.
METNİ GÜNÜMÜZE UYARLADIM
- Shakespare’nin Bütün Eserleri-Hafif Kısaltılmış oyunu fikri nasıl gelişti ve gerçekleşti?
Oyun Londra’da 10 yılı aşkındır kapalı gişe oynuyor. Tiyatroyu kuracağım belli olduğunda ilk oyunlarımızdan Rain Man’le birlikte onun da telifini aldım. Ciddi bir dramaturji çalışması yapıp bize uygun hale getirdim metni. Kapitalizmin hüküm sürdüğü dünyada gençler genellikle kolaycı, her şey az emek sarfederek olsun istiyorlar. Bunu tiyatro dünyasında da görüyoruz. Orijinal metinde üç kendini bilmez oyuncu Shakespeare’in bütün yapıtlarının skeçlerini yapıyor. Ben daha ileri gittim, metni bugünün kolaycılığına bir eleştiri olarak yorumladım. Metinde orijinaline göre ciddi değişiklikler var.
- Shakespare oyunlarına ilginiz nasıl başladı?
Konservatuvarda okumamın tek kazancı Müşfik Kenter’dir. Bilge bir adamdı. “İnsan olun” derdi bize, “tiyatro yapılır”. Ve Shakespeare’i iyi bilmemizi isterdi. Onun o zaman bize saçma gelen “İnsan ol” cümlesini ve Shakespeare tutkusunu daha sonra anladım. Son sınıfta Hamlet çalıştırıyordu bize, o zaman “Hocam ben yönetmen olacağım ileride ve sizin için Hamlet yöneteceğim” dedim. Yıllar sonra Hamlet yaptım ve o zaman hayatta olan hocama adadım, “Hatırlıyor musunuz, size okulda böyle böyle demiştim” dedim. “Sen doğru dürüst bir Hamlet yap da” cevabını vermişti. Son konuşmamız...
Shakespeare oyunlarına eğilince onun şiiri denen şeyin safsata olduğunun farkına vardım. Bizdeki yorumlarda baktım ki aktörler “Shakespeare’in şiiri” diye tuhaf hallere giriyorlar, onlar bu tuhaf hallere girdikçe seyirciden uzaklaşılıyor. Benim yorumlarım hep sade, insan gibi oldu. Onun yarattığı güçlü ve çelişkili karakterler, yapıtlarındaki ilişkiler önemlidir. Bunları iyi anlamaya çalıştım ve oyuncularıma “Hamlet’i, Romeo’yu, Ophelia’yı, Juliet’i gözünüzde büyütmeyin, o karakterleri kendi içinizden çıkarın” dedim. Shakespeare kesinlikle en büyüktür, daha büyük bir tiyatro yazarı yok.
- Bu oyuna seyirci neden gelmeli?
Dekorsuz, neredeyse özel kostümsüz, yalın bir ışık ve magazin ünlüsü olmayan oyuncularla da iyi tiyatro yapılabileceğini, büyüklüğün oyuncu sayısından, inip kalkan koca demirlerden, sahneye giren attan, çıkan kamyondan değil yaratıcılıktan geldiğini göstermek için. Çok iyi oyuncularla çalıştım. İkisi öğrencimdir, gururluyum.
yeni dönem projeleri
- Tiyatro Keyfi’nin ne gibi projeleri var?
Tiyatro Keyfi, Romen Kültür Enstitüsü ve Tony Bulandra Tiyatrosu’nun katkısıyla, Valentin Codoiu’nun tasarımını yaptığı şahane kuklalarla oyuncularımızın birlikte oynadığı MC Ranin’in yönettiği Romeo ve Juliet’in prömiyerini Romanya’da, Uluslararası Babel Tiyatro Festivali’nde gerçekleştirdi. Romeo ve Juliet, Ekim sonundan itibaren Garajistanbul’da Türk seyircisiyle buluşacak. Savaş Başar’ın ölümünün 30. yılı anısına, Emrah Serbes’in öyküleriyle Öykülerden Oyunlar’ın da provalarındayız. Tayfun Dinçer yönetiyor. Kasım ayında prömiyer yapacak. Aralık ayında da Milan Richter’in yazdığı Marilyn Monrœ’nun Kısa ve Mutsuz Hayatı’nın dünya prömiyerini yapmak üzere provalara başlıyoruz. Müzikalin prömiyerini Garajistanbul’da, Şubat gibi yaparız. Ben yönetiyorum.

Gülizar Şahin


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.