Dream Thater: 80’lerin ruhunu yakalayabiliriz

‘Progressive metal’ müziğin dünyada en iyi temsilcilerinden olan 29 yıllık ünlü grup Dream Theater, Aydınlık’a konuştu. Topluluk, Türk müzisyen Eren Başbuğ’la çalışmalarını anlatırken geçmişten geleceğe dünya müziğini...

Dream Thater: 80’lerin ruhunu yakalayabiliriz
08 Ağustos 2014 Cuma 10:58

20dt-boston-kulis

‘Progressive metal’ müziğin dünyada en iyi temsilcilerinden olan 29 yıllık ünlü grup Dream Theater, Aydınlık’a konuştu. Topluluk, Türk müzisyen Eren Başbuğ’la çalışmalarını anlatırken geçmişten geleceğe dünya müziğini değerlendirdi

‘Cover’ konusunda çok iyi işler yapan, ancak kendi parçalarına gelindiğinde yorumlanması çok da kolay olmayan grup Dream Theater’ın, Deep Purple’dan yorumladıkları “Perfect Strangers” adlı parçası, tonları ve aranjesiyle unutulmaz cover’lar arasında yer alıyor. Dream Theater’ın dünya çapında bu kadar çok sevilmesinin nedeni, şüphesiz yaptıkları müzikte ve -bazı parçalarda çok uzun tutulmasına karşın- parçalarındaki sololarda ruh olmasıdır. ‘Progressif rock’ ve ‘heavy metal’i, caz temelleriyle işleyen Dream Theater’la, “A Long For The Ride Turnesi” kapsamında Vera Müzik ve Uru Group organizasyonuyla Küçük Çiftlik Park’ta verdiği konser sonrasında görüştük. Sorularımızı grubun klavyecisi Jordan Rudess yanıtladı.

- 2014’e geldiğimiz yıllarda 80’ler Hard’n Heavy’nin ruhunu yakalayabilecek bir tarz bulmak mümkün müdür?

Ben o ruhu yakalamanın tamamen mümkün olduğunu düşünüyorum. Hâlâ 80’lerde yapılan müzikleri aynı coşkuyla dinleyen birçok müziksever; 80’lerin müziğini yapmayı seven birçok müzisyen var. Bunun yanı sıra müzisyenlerin kullanabileceği sonic palet (istenen tonları yakalayabilen klavye türü bir müzik aleti) şaşırtıcı tonlar bulabiliyor. Bu yıllar sonra olabilir, ancak 80’leri yakalayan bu grup sadece Hard’n Heavy yapabilir!

- Sizin dinlediğiniz bir grup var mı? Kendi alanınınızda hangi grupları başarılı buluyorsunuz?

Iron Maiden, Queensryche ve Metallica gibi gruplar Dream Theater’ı yaptıkları müzikte etkiledi. Şahsen bugün ben Haken ve Steven Wilson’ın grubu gibi topluluklardan keyif alıyorum. Ancak onlar metal değil.

- Sound’unuzu caz altyapısının ne kadar etkilediğini düşünüyor sunuz?

Cazın, bazen bir kompozisyonun parçası olarak belirli yönde etkisi olabilir. Buna karşın bizim müziğimiz caza dayalı değildir. Gruptaki bazı çocuklar Berklee’de caz okudu. Tabii ki bir etkisi de vardır.

- Farklı tarzlarda müzik yapmayı düşündünüz mü?

Şahsen ben müziğin birçok türüyle ilgiliyim. Bu yıl “Explorations” adında benim ilk orkestra albümüm çıktı. Orkestrasyonunu genç bir Türk müzisyen yaptı ve aynı zamanda klavyesini de çaldı. İsmi Eren Başbuğ. Parçanın prömiyeri de Venezuela Caracas’da 3 yıl önce kendisi tarafından yapıldı. Özellikle “Illumination Theory” parçası, orkestra aranjmanıyla albümün çok önemli yapıtı oldu. Başbuğ, orkestranın şefliğini üstlenerek, proje tamamlanıncaya kadar kontrolleri elinde tuttu. “False Awakening”in intro’sunu (parçanın girişi) Berklee’de canlı olarak orkestrayla kaydetti. Çok yetenekli genç bir müzisyen. Onunla çalışmak çok güzel. Eminim ileride çok güzel işlere imza atacak.  

- Türk dinleyicisi hakkında neler düşünüyorsunuz?

Türkiye’deki ilk konserimizde izleyici beni şoke etti. O kadar müzikle ilgiliydiler ki... Türk dinleyicisi Avrupa’daki en iyi izleyicilerimizden biri.

- Mike Mangini 2000’de Steve Vai ile birlikte konsere gelmişti.     Sizler daha önce yanlış hatırlamıyorsam 3 kez Türkiye’ye geldiniz. Mike gibi siz de Türkiye’de sadece bir konsere dahil oldunuz mu?

Dream Theater konseri haricinde, eşimle buraya tatile geldim. Vakit geçirmek için inanılmaz bir ülke.

- Türk yemeklerinden hangisini beğeniyorsunuz?

Türkiye’de güzel kebap yemek her zaman iyidir! Ben de tabii ki köfte yemeyi           seviyorum. Yemekler harika!

ODA ORKESTRASI’NDAN

Dream Theater grubunun keşfettiği Berklee’li Türk müzisyen Eren Başbuğ, ilk olarak grubun klavyecisi Jordan Rudess tarafından senfoni partisyonlarını yazması için çağırıldı.

Türkiye’de daha çok çalışmalar yapıp, konserler vermek isteyen genç yetenek Eren Başbuğ’a merak ettiklerimizi sorduk:

- Müzik yaşamınıza ne zaman başladınız?

Dört yaşındayken özel piyano dersleri alıyordum; aynı zamanda bilgisayarımdaki müzik programlarıyla da ilgileniyordum. Böylece müzik, hayatıma henüz çocukken girmiş oldu. Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi’nin ilk kez açılan Müzik İlkögretim Hazırlık Okulu’nda burslu olarak müzik eğitimime devam ettim. İlk-ortaokul sekiz yıllık programdan ve dört yıllık lise programından iki kez birincilikle mezun oldum. Üniversite için Boston’da Berklee College of Music’ten tam burs alarak eğitime gittim. Orada Film Müziği ve Elektronik Müzik bölümlerinde eğitimimi devam ettiriyorum.

- Dream Theater ile hangi çalışmalara imza attınız?

Dream Theater’ın “Live at Luna Park” DVD’sine dört yaylı kuartet aranjmanı yaptım. Kendi isimlerini taşıyan 12. albümleri “Dream Theater”ın iki parçası “False Awakening Suite” ve “Illumination Theory” için orkestra düzenlemeleri yaptım ve New York’ta şef olarak stüdyo kaydını gerçekleştirdim. En son Boston’da DT’nin (Dream Theater) verdiği konser için beş orkestra aranjmanı yaptım ve benim şef olarak yönettiğim Berklee’deki arkadaşlarımdan oluşan (ve hatta içinde üç Türk arkadaşımın da olduğu) bir orkestra ile birlikte sahneye çıktık. Konserin DVD kaydı yapıldı ve 2015’e girmeden önce tüm dünyada yayınlanacak. Kayıttaki “Illumination Theory” adlı parçanın ortasında, benim düzenlediğim kısım, Dream Theater’ın tarihinde ilk defa kendilerinin çalmadığı ve sadece gerçek bir orkestranın çaldığı kısım oldu.

- DT’la (Dream Theater) nasıl iletişime geçtiniz?

DT ile iletişime geçmem, klavyecileri Jordan Rudess sayesinde oldu. Berklee’ye gitmeden önce Türkiye’de arkadaşlarımla beraber kendi imkanlarımla gerçekleştirdiğim DT orkestral çalışmalarıma YouTube’da(http:// www.youtube.com/watch? v=453GmkbZszM) rastlayan Jordan, kendi yazdığı “Explorations for Keyboard and Orchestra” adlı eserinin aranjmanını üstlenmemi istedi. Oskestra şefliğini ben yaptım ve bu eserin dünya prömiyerini Jordan ile birlikte Venezuela’da gerçekleştirdik. Rudess’den sonra Dream Theater’la çalışmaya başladım.

- Geçmişte kimlerle çalıştınız?

İki yıl kadar Ankara’da Başkent Oda Orkestrası’nın şefliğini yaptım. Aynı zamanda Boston’da Alek Darson isimli gitaristin albümü için yaylı düzenlemeleri yapıp, klavye çaldım.

Sema Sezen


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.