Çavuşesku sonrası Romanya'nın portresi

Yeni Romanya sineması, büyük bir sürpriz yaparak son zamanların en önemli akımlarından biri oldu. Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Cristi Puiu gibi isimler peşi sıra ürettikleri filmlerle Avrupa'nın saygın festivallerinden ödüller...

Çavuşesku sonrası Romanya'nın portresi
10 Ocak 2014 Cuma 10:13

17romanya

Yeni Romanya sineması, büyük bir sürpriz yaparak son zamanların en önemli akımlarından biri oldu. Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Cristi Puiu gibi isimler peşi sıra ürettikleri filmlerle Avrupa'nın saygın festivallerinden ödüller kazandılar. Bu yönetmenlerden biri de Yeni Romanya sinemasını başlatan filmlerden "Maria" ile 2003'te Locarno Film Festivali'nde Jüri Büyük Ödülü'nü ülkesine götüren Calin Peter Netzer'di.

Berlin Film Festivali'nde Altın Ayı ve FIBRESCI Ödülü kazanan, Netzer'in ikinci uzun metraj denemesi "Çocuk Pozu"nu (Pozitia copilului) 20. Ulusla-rarası Adana Altın Koza Film Festivali'nde izleme şansı bulmuştum. SSCB dağıldıktan sonra bütün Doğu blokunda olduğu gibi, Romanya'da da sosyal sınıflar arasındaki uçurum büyük bir sorun oldu. "Çocuk Pozu", bu sınıflar arasındaki uçurumu merkezine almasa da kıyısından filizlenen bir hikâyeyi anlatıyor.

Zengin bir bir ailenin 34 yaşındaki sorumsuz oğlu Barbu, annesi Cornelia'nın istemediği Carmen'le bir hayat kurma arifesinde. Filmin başında, bürokratlar, büyük işadamları ve politikacılarla dolu bir salondaki davette anne Cornelia, aile dostuna bu konu hakkında dert yanarken telefon çalıyor ve Barbu'nun bir trafik kazasında birini öldürdüğünü öğreniyoruz. Barbu ile arası hayli açık olan anne Cornelia, bütün nüfuzunu kullanarak oğlu Barbu'yu hapise düşmekten kurtarmaya çalışacak.

"Çocuk Pozu", üzerine gittiği sınıf sorununu aktarabilen, Çavuşesku sonrası Romanya'nın sosyo-ekonomik portresini başarıyla sunan bir film. Cornelia karakterinde izlediğimiz Luminita Gheorghiu çok iyi bir oyun sergiliyor. Netzer'in soğuk, karakterlerine nesnel yaklaşan, belgesel gerçekliği yaratan kamerası da müthiş! Fakat filmin bir dramatizasyon problemi olduğu da inkâr edilemez.

Ana çatışmaya eklemlenmesi gereken, anne ile oğul arasındaki cinsel karmaşa, Carmen'in aileye etkisi olan yan çatışmalar, "Çocuk Pozu"nda başka yönlere savrulup dramanın çözümlenir yapısının dağılmasına yol açmış. Bunun yanında hiçbir işlevi olmayan ayrıntıları

-ellerdeki sigaralar, takılar, çekmecelerdeki fitillere kadar- gösterip duran Netzer'in bu gereksiz takıntısı, filmin izlenebilirliğini oldukça zorlaştırmış. "Çocuk Pozu", 'Yeni Romanya sinemasının görülmesi gereken örneklerinden biri olarak not edilmeli; fakat beklentinizi çok yüksek tutmamanızda fayda var.

Ercan Dalkılıç


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.