Bütün ülkelerin rengarenk merdivenleri, birleşin!

Kısa zamanda tüm yurda yayılan merdiven boyama eylemleri aslında özgürlüğün, kentsel katılımın, vatandaşların kendi yaşam alanları üzerinde söz sahibi olmasının haklı talebinin simgesidir

Bütün ülkelerin rengarenk merdivenleri, birleşin!
15 Eylül 2013 Pazar 13:50

Son günlerde kent merdivenleri vatandaşların gökkuşağı renkleri ile yerel yönetimlerin grisi arasında gidip geliyor. Cihangir’deki merdivenlerin rengarenk boyanmasıyla başlayan eylemler, ülke ve kent yöneticilerinin halka yönelik tavrını Gezi’den sonra bir kez daha ortaya koydu: Kopukluk, diyalogsuzluk, halkın taleplerine kulağını tıkama, “ben yaptım oldu, ben ne dersem o olur”culuk... Bundan sonra artık tüm merdivenlere farklı bir gözle bakacağımız kesin. Tıpkı belleklerimize asla silinmemek üzere kazınan pek çok merdiven gibi...

2016 Olimpiyatları’nın yapılacağı Rio de Janeiro kentindeki merdivenler, Brezilya’nın olimpiyat için hazırladığı “The Passion Unites Us” (Tutku Bizi Birleştirir) klibine de ilham verdi. Şili’li sanatçı Jorge Selarón’un 1990’da yapımına başladığı merdiven aslında gerçek bir tutkunun sembolü. Brezilya bayrağındaki mavi, yeşil ve sarı renklerindeki mozaiklerle bezeli merdiven 125 metre uzunluğunda ve 250 basamaktan oluşuyor. 2 bin adet seramik ve porselen karonun kullanıldığı bu projede ilk başlarda Rio’dan toplanan seramikler kullanılıyordu, daha sonraları dünyanın her yerinden destekçilerden gelen seramiklerle proje tamamlandı.

Odessa Merdivenleri

Selarón, zaman içinde takıntısı ve yaşama sebebi haline getirdiği bu çalışma için yoksulluğu göze aldı, sadece bu projeyi tamamlayabilmek için çok sayıda resim sattı ve tüm kazandıklarını merdivene yatırdı. Bu yıl başında ölen sanatçı eğer yaşasaydı kuşkusuz Türkiye’deki merdivenlerin boyanmasına da destek verirdi. Rio’dakine benzeyen bir başka etkileyici merdiven de San Francisco’da bulunuyor. İrlandalı seramikçi Ailen Barr ile Amerikalı mozaik sanatçısı Colette Cruther’in iki buçuk yılda tamamladığı bu merdivende 2 binden fazla el yapımı karo, 75 bin parça ayna, renkli cam ve seramik parça kullanılmış. Bu gökkuşağı merdivenlerin tam tersine hep siyah-beyaz olarak anımsayacağımız ama merdiven-özgürlük bağlantısını çağrıştıran en önemli merdiven Odessa Merdivenleri olmalı. Tüm zamanların en etkileyici filmlerinden 1925 Sovyet yapımı “Potemkin Zırhlısı” nda yer alan sahneyi kim unutabilir? Yönetmen Sergei Eisenstein’ın sinemasal açıdan da bir devrim yarattığı filmin en ünlü sahnesi Odessa Merdivenleri’ndeki (Primorsky Merdivenleri) kıyımdır. Çarlık askerleri beyaz yazlık tunikleriyle sanki havada süzülürcesine merdivenlerden inerken, askerlerden kaçan sivil halkın katledilmesini bir kez daha tüm insanlığın yüzüne vurmuştur Eisenstein...

‘Yokuş ve Merdivenler’

Cahit Kayra için de merdivenler özgürlük demek. “İstanbul’un Yokuş ve Merdivenleri” başlıklı kitabında “Ben İstanbul’un dağınık, ilkel ve sevecen mantığını severim” der, “ Batının cetvelle çizilmiş, simetrik yolları bana güçten, zenginlikten başka bir şey anlatmaz. (...) İstanbul, bu inişli yokuşlu yollarıyla, bir büyük caddeden bir başkasına uzanan yokuşları ya da bir yolun başladığı yerden yamaçlara tırmanan merdivenleriyle bir bahçe halısı gibidir. (...) Ben yokuşsuz, merdivensiz bir dünyada, her yanı düzenli bir kentte, kendimi oraya hapsedilmiş gibi duyumsarım. İstanbul’da ise özgürüm.”

#direnmerdiven

Lübnan’dan Almanya’ya Şili’den ABD’ye dünyanın hemen her yerindeki kentlerde gökkuşağı merdivenler insanların yaşamını şenlendiriyor. Estetik açıdan bakıldığında nötr bir renk olan griyken pek de göze batmayan çirkin merdivenleri rengarenk boyamak onları daha beter ortaya çıkarıyor. Gökkuşağı rengindeki merdivenler; özgürlüğün, demokrasinin, kentsel katılımın, vatandaşların kendi yaşam alanları üzerinde söz sahibi olma haklı talebinin simgesi olduğundan destek vermek boynumuzun borcu: #direnmerdiven

FATMA BATUKAN BELGE


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.