Köpek, Kadın Erkek...

Basit bir hikayesi olan ‘Köpek, Kadın, Erkek’ anlatım biçimiyle sizi saracak. Kendinizle yüzleşmeye hazırsanız Moda Sahnesi’nin incisi olan bu oyunu mutlaka görmelisiniz.

Köpek, Kadın Erkek...
05 Kasım 2015 Perşembe 20:25

İhsan Ata

İsminden de anlaşılacağı üzere “Köpek, Kadın, Erkek” bir kadın, erkek ve köpekten oluşan üç karakterin bir yıllık ilişkisini konu ediyor. İsrailli yazar Yael Hedayan’ın “Liebe Pur” adlı aynı romanından Sibylle Berg’in uyarladığı oyunu Sibel Arslan Yeşilay çevirdi. Kemal Aydoğan’ın yönettiği oyunun sahne tasarımı Bengi Günay’a, ışık tasarımı ise İrfan Varlı’ya ait. Oyunda Barış Yıldız, Zamire Zeynep Kasapoğlu ve Caner Cindoruk’tan oluşan bir kadro rol alıyor.
Oyun, sıradan bir kadın erkek ilişkisini köpeğin gözünden anlatarak oldukça çarpıcı bir forma dönüşüyor. Bir köpeğin gözünden izlediğimiz günlük yaşamda bolca klişe kullanılarak yüzeyselliğe dem vuruyor. 40’lı yaşlarında grafiker bir erkek ve çevirmen kadının ilişkisi gerçek hayattaki gibi bazen hızlı bazen yavaşlatılarak anlatılıyor. Köpek bu süreci anlatırken yaşananlara seyirci kalmayarak olayları değerlendiriyor.
Yaşanan hikayenin spesifik olaylardan oluşmaması, samimi oluşu seyircinin oyuna adapte olma sürecini hızlandırmış. Yüzeysel bir ilişki sürecini anlatan bu tür oyunların sahnelenmesi genellikle dezavantaj bir durum oluşturur. Çünkü oyun ilerledikçe sıkılma riski yüksektir. Metin kadar oyunun dramaturgisi de diğer oyunlara nazaran daha hayati bir öneme sahip bu oyunda. Genellikle bu tür açık biçim oyunlarda detaylardan ve gereksiz uzamalardan kaçınmak, aksiyon hastalığına düşmeden seyirciyi diri tutmak büyük bir ustalık istiyor.
Kemal Aydoğan, oyunu sahneye koyarken çoğunlukla oyunlarda havada uçmak/duvara tırmanmak gibi sürprizler isteyen “genel izleyici” sevdasına hiç bulaşmamış. Yaşanan ilişkilerin üç aşağı beş yukarı birbirine benzediğini düşünerek gayet akıcı bir anlatım diliyle hikayesini doğrudan seyirciyle buluşturmuş. İşin samimiyetten geçtiğine, doğal olanın doğru olacağına karar vererek sıcak bir hikaye çıkarmış ortaya. Metnin içerdiği sıradanlığı oyuncuların performansıyla bir adım ileriye taşımış. Köpek rolünde oyunun anlatıcısı Barış Yıldız, abartıdan uzak, klişelerle boğuşmayan oldukça naif ve sempatik bir karakter çıkararak profesyonelliğini tüm yönleriyle sergileyip müthiş bir performans koyuyor ortaya... Bazen bir köpek, bazen bir oyuncu bazen bir doktor, bazen bir seyirci olmayı başarıyor. Köpek rolünde Yıldız, üzerinden yıllar geçse bile “Köpek, Kadın, Erkek” adlı oyunun adının geçtiği her ortamda tebessümle hatırlanacaktır. İsimsiz, bilindik, sıradan, bazen sen bazen ben olan diğer iki karakter kadın ve erkek için sıradanlığın sıradan olmadığının güçlü oyunculuklarla nasıl gösterilebileceğini oynuyorlar. Ne müthiş bir ironidir ki sıradan olanı göstermek için özel olmanız gerekir. Yetenekli bir oyuncunun rol gereği yeteneksiz olduğunu kanıtlamak için gösterdiği kat be kat performans gibi. Zamire Zeynep Kasapoğlu, Caner Cindoruk kırmızı çizgilerini silerek sıradan olmayı başaran performanslarıyla ayakta alkışlatıyor.
Gayet pratik bir sahne alanı yaratan Bengi Günay’ın zekasını ve yine sade ışık tasarımıyla mekan anlatımında gayet etkin olan İrfan Varlı’yı kutlarım.

Köpek, Kadın, Erkek / Hund Frau Mann
Yazan: Sibylle Berg
Çeviren: Sibel Arslan Yeşilay
Yöneten: Kemal Aydoğan
Sahne Tasarımı: Bengi Günay
Işık Tasarımı: İrfan Varlı
Oyuncular: Barış Yıldız, Zamire Zeynep Kasapoğlu, Caner Cindoruk


Etiketler; #Tiyatro

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.