Hieronymus Bosch’un gizemi aydınlanıyor mu?

Rönesans döneminde betimlediği fantastik konularla 20. yüzyılda Gerçeküstücüler’e esin kaynağı olan Hieronymus Bosch, 500. ölüm yıldönümünde anılıyor. Kuzey Brabant’taki açılan sergide sanatçının bazı yapıtları ilk kez gösteriliyor.

Hieronymus Bosch’un gizemi aydınlanıyor mu?
22 Şubat 2016 Pazartesi 14:52

Fatma Batukan Belge

Flaman ressam Hieronymus Bosch- asıl adı Jerome Van Aecken- yaşadığı dönemde yaygın bir ün kazanmasına ve dört asır sonra Gerçeküstücülere esin kaynağı olmasına rağmen hakkında pek az şey bilinen bir ressam. Ölümünün 500. yılında açılan uluslar arası sergi ve Bosch Araştırma ve Konservasyon Projesi’nin yıllar süren araştırmaları da sanatçının üzerindeki gizemi aydınlatacağa benzemiyor.
Bosch, koyu Katolik ve katı bir ahlakçı olmasına rağmen inanılmaz hayal gücü, dönemine göre alışılmamış özellikler taşıyan yapıtları, yoğun alegorik ve simgesel anlatımlarıyla kendisinden yüzyıllar sonra gelen kuşakları bile etkisi altına almış bir sanatçı. Soyut kavramları betimleme yeteneği ve resimlerindeki Freudvari nitelikler, Gerçeküstücüler’in 400 yıl sonra izinden gitmesine yol açtı. Garip yaratıklar, melekler, azizler, illüzyonlar ve halüsinasyonlarla dolu resimleriyle bugün bile yeni kuşakları etkilemeyi başarıyor.

90 BİN BİLET SATILDI
İşte Hollanda, gurur duyduğu bu sanatçının 500. ölüm yıldönümü için bir dizi etkinlik gerçekleştiriyor. Sergilerin yanı sıra müzik, dans, tiyatro, sirk gösterileri, özel geziler ve festivaller bu yıl Hollanda, özellikle de Den Bosch kentini bu özel sanatçıya yoğunlaştıracak. Hollanda, Bosch’un 500. yılı için 2007’de hazırlıkları başlattı. On yıla yakın bir zamandır etkinliklerin altyapısı oluşturuluyordu. Bosch Araştırma ve Konservasyon Projesi de 2009 yılında kuruldu ve ertesi yıl interdisipliner bir ekip sanatçının restore edilmesi gereken tabloları ve çizimleri üzerinde çalışmaya başladı. Dünyanın önemli müzelerinde bulunan Bosch resimlerinin ülkeye getirilmesi için pazarlıklar yapıldı. “Hieronymus Bosch, Visions of Genius” başlıklı sergi, ressamın yaşamını geçirdiği Den Bosch kentindeki Noordbrabants Müzesi’nde geçtiğimiz günlerde açıldı ve 8 Mayıs’a kadar görülebilecek. Sergi için çok önceden 90 bin bilet satıldı bile. Böylesine kapsamlı bir Bosch sergisi ilk kez açılıyor. Uzmanların altı yıllık yoğun araştırmaları sonucu Bosch’un kendisine ait olduğu yeni anlaşılan tablolar ve çizimler ile dünyanın en büyük müzelerinden getirilen yapıtları bu sergide gösteriliyor. Düzinelerce yapıt Avrupa ve ABD’deki müzelerden getirildi. En çok bilinen “Deliler Gemisi” (Louvre), “Haywain Triptiği” (Prado), “Ahiret Panelleri” (Gallerie dell’Accademia, Venedik) gibi resimler de bunların arasında. Ayrıca “Wayfarer Triptiği” gibi parçaları dünyanın farklı yerlerindeki müzelerde bulunan çalışmalarının en önemlileri bu sergi için bir araya getirildi. Böylece yüzyıllar sonra ilk kez bütün olarak görülebilecek.

ALTI FARKLI TEMA
Ortaçağ resminden Rönesans’a geçişte enigmatik bir pencere açmış olan Bosch’un üslubunun oluşmasında ressam babasından aldığı öğretinin etkisi büyüktür. Hatta 1480’de babasının başladığı ancak tamamlayamadığı St. John Kilisesi’nin resimlerini yapmıştır. Resimlerinin çoğu 17. yüzyıla kadar Den Bosch’daki bu kilisede kalmıştır. Zaman içinde farklı yerlere dağılan mihraptaki elemanlar da bu sergi için bir araya toplandı.
Sergi, ziyaretçilerin izlemesini kolaylaştıracak altı farklı temaya ayrılmış: Yaşamın Haccı, ‘s-Hertogenbosch’daki Bosch, İsa’nın Yaşamı, Teknik Ressam Bosch, Azizler ve Bitiş Zamanları. Bosch’un yapıtlarının bir çoğunun tarihsiz olmasından dolayı bugüne kadar doğru bir kronoloji yapılmasının güçlüğü, çeşitli çalışmalarının daha yaşadığı dönemde çeşitli yöntemlerle çoğaltılmış olması, asistanlarının atölye çalışmaları uzmanları ve araştırmacıları oldukça zorlamış olmalı. Bosch’a ait yeni yapıtlar ortaya çıkarmalarına rağmen en önemli taraf hala gizemini koruyor: Bu gerçeküstü resimlerini yapmasına yol açan hayalgücü ve motivasyonu.

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.