Batı Asya’nın büyük kaybı Kiyarüstemi

Tedavi gördüğü Paris’te 4 Temmuz’da yaşamını yitiren dünyaca ünlü İran’lı yönetmen Abbas Kiyarüstemi (1940-2016) 1970’ten bu yana sinema ile uğraşıyordu.

Batı Asya’nın büyük kaybı Kiyarüstemi
18 Ağustos 2016 Perşembe 11:32

Cüneyt Akalın
Tedavi gördüğü Paris’te 4 Temmuz’da yaşamını yitiren dünyaca ünlü İran’lı yönetmen Abbas Kiyarüstemi (1940-2016) 1970’ten bu yana sinema ile uğraşıyordu. Kiyarüstemi kısa film ve belgeseller de dahil, 40’tan fazla filmde çalıştı. Senarist, kurgu sorumlusu, sanat yönetmeni ve yapımcı olarak tanınmakla birlikte, şair, fotoğrafçı ressam, çizer ve grafik tasarımcı olarak da işler yaptı. İran sineması günümüzdeki popülerliğini büyük ölçüde bu büyük yönetmene borçludur.
Özellikle Köker Üçlemesi, Kirazın Tadı ve Rüzgar Bizi Sürükleyecek filmleriyle dikkat çekti. Kirazın Tadı, Cannes’da büyük ödüle değer görüldü. Mollalar rejiminin baskılarına karşın ülkesini terk etmeyen, kendisini eleştirenlere “köküm bu topraklarda” karşılığını veren Kiyarüstemi, “iyi sinemanın” önündeki “sansür” engelini öne sürenleri, “usta bir yönetmen sansür engelini aşar” sözleriyle karşılıyordu.

KİYARÜSTEMİ BATI ASYA’NIN RUHUDUR
Temmuz başında aramızdan ayrılan İran’lı usta yönetmen ne yazık ki ülkemizde ancak dar bir aydın çevresinde tanınıyor. Kiyarüstemi anlatımıyla sanki Hollywood sinemasının zıddıdır: Ülkesini, insan ilişkilerini ve toplum sorunlarını şiirsel bir anlatım içinde ve gerçekçi görüntülerle yansıtır. Halkın değişik kesimlerini perdeye taşıyan filmlerinde hayatı anlamaya çalışan insanlar boy gösterir.
Ödüllü filmi “Kiraz’ın Tadı” bir Batı Asya öyküsüdür. İntihar etmeyi planlayan orta yaşlı bir aydın ölümünden sonra üzerine toprak atacak birini aramak üzere arabası ile yollara düşer. Amele pazarında iş bekleyen işçilere ilgi duymaz. Arabasına aldığı Kürt kökenli asker işittiklerine tepki duyarak arabadan kaçar.
Afgan kökenli öğretmen, inançlarına ters düşen teklife kulaklarını tıkar. Orta yaşlı görmüş geçirmiş Türk, intiharı düşünen adama, dut ağacının altında hayata dönüşünü anlatır. Ve ölümü düşünen adamı hayata döndürür.
Yönetmenin öteki ünlü filmi “Arkadaşımın Evi Nerede” filminde ise öğretmenden azar işitmemek için sıra arkadaşına yardımcı olmaya çalışan on yaşındaki bir çocuğun öyküsü karşımıza çıkar.
Abbas Kiyarüstemi ülkesinin binlerce yıllık şiirsel birikimini perdeye taşıyan, toprağı, börtü böceği konuşturan büyük ustadır. Türk sinemasının Kiyarüstami ile ilgisinin sınırlı kalışı ülkemiz açısından büyük eksiklik olmuştur.

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.