Allen’in okları kültüre yöneldi: Café Society

Çektiği kült filmlerle tanıdığımız akademi ödüllü yönetmen Woody Allen, yeni filminde 1930’ların New York’u ile Hollywood’unu merkeze alarak dramatize edilmiş kültürel eleştiri örneği veriyor

Allen’in okları kültüre yöneldi: Café Society
12 Ağustos 2016 Cuma 11:35

Veysel Boğatepe
Genellikle kendi yazdığı ve yönettiği filmlerle tanıdığımız ABD’li yönetmen Woody Allen’in yeni filmi “Café Society”, Cannes Film Festivali’nin de açılış filmiydi. Adını dönemin renkli kişiliklerine verilen lakaptan alan filmin Türkiye’de vizyona çıkış tarihi ise 12 Ağustos ancak öncesinde filmin bir de Türkiye prömiyeri yapıldı. Filmin Türkiye dağıtımını üstlenen Bir Film ile İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın ortaklaşa düzenlediği ilk gösterim, çok sayıda davetlinin katılımıyla Rexx sinemasında gerçekleştirildi.
Filmin konusu ve değerlendirmesine geçmeden evvel İtalyan yönetmen Raymond de Felitta’nın, 1995’te aynı isimle bir film çektiğini hatırlatmak isterim. Başlıca rollerini Lara Flayn Boyle, Carl Colpaert, Peter Galleger gibi isimlerin paylaştığı film, 1952’de ve New York’ta geçiyordu. Her ne kadar isim, konu ve mekân benzerlikleri olsa da Woody Allen’in filmi tamamen bağımsız ve özgün bir yapımdır. Ayrıca Raymond de Felitta, 1952’lerin New York’unu suç, gizem ve dram kurgusuyla perdeden aktarırken Woody Allen, biraz daha gerilere gidiyor ve 1930’ların New York’una Hollywood’u da ekleyerek panoramik bir hikâye anlatıyor. Yönetmenliğinin yanı sıra aynı zamanda senaryo yazarı, stand-up sanatçısı, oyun yazarı, aktör, öykücü ve müzisyen olması, ikisi arasındaki anlatım dilini farklı kılan en belirgin özelliktir.

KAPİTALİZMİN DİJİTAL DAYATMASI
Bütçesinin 30 milyon dolar olduğu söylenen filmde skandal, dedikodu ve güzel kadınlarla dolu 1930’ların Hollywood’u merkeze alınıyor. Bir yanda milyonerlerin, playboyların, gangsterlerin, profesörlerin ve fahişelerin hâkim olduğu Hollywood, diğer yanda tiyatro yaşamı, kafe-restorant kültürü ve kısaca sofistike gece yaşamıyla New York. Kamerasının diyaframını buradan itibaren genişleten Woody Allen, iki farklı kültür arasına sıkışmış Yahudi bir ailenin ilginç ilişkileri üzerinden hikâyesini anlatmaya başlıyor. İş bulma umuduyla Hollywood’un görkemli kapısından giriş yapan Bobby Dorfman’a ilk başlarda Hollywood’un dedikodulu, lüks yaşam ve güzel kadınlarla dolu göz kamaştırıcı dünyası cazip gelse de kısa sürede gerçek ile yalanın bir hayli esnek olduğunu keşfedecektir. Burada edindiği deneyimler sonunda aşk - acı gibi kavramlar yıkılırken kendi iç dünyasına yaptığı bu içsel seyahat sonucunda kimliği ve kişiliği yeniden şekillenecektir. Bobby Dorfman karakteri üzerinden başlayan hikâye, ilk başlarda her ne kadar “eskiden her şey daha güzelmiş” sözünü hatırlatıyor olsa da, bu nostalji, ilerleyen sahnelerde yerini yumuşak sekanslarla dramatik duyguya bırakıyor ve Allen çok yönlülüğünün avantajlarını bu filmde de kullanarak dram ile komediyi mükemmel bir karışımla servis ediyor. Çevre, birey ve aileden yola çıkarak toplumsal, kültürel eleştiriye yönelen Woody Allen’in “Café Society” de, ilk defa dijital kamera kullandığını da dipnot olarak düşelim.

Café Society
Senaryo: Woody Allen
Yönetmen: Woody Allen
Tür: Komedi, Dram
Yapımcı: Gravier Productions / 2016
Süre: 96 dakika
Ülke: ABD
Vizyon tarihi: 12 Ağustos 2016
Oyuncular: Kristen Stewart, Blake Lively, Jesse Eisenberg, Anna Camp, Steve Carell
imdb: 7.1

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.