İpek Yolu’nda sanat rüzgarı

Çin Halk Cumhuriyeti’nin farklı kültürleri içinde barındaran yapısı başta resim ve tiyatro olmak üzere sanatın birçok dalına yansımış durumda. Uygurlu ressam Nur Mehmet İbrahim’in resim galerisi ve Urumçi Şehir Tiyatrosu, kapılarını Aydınlık gazetesine açtı

İpek Yolu’nda sanat rüzgarı
28 Mayıs 2016 Cumartesi 11:09

Gökhun Göçmen / Urumçi
Çin’in Batı’ya açılan yüzü olan Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nin başkenti Urumçi, ekonomik açıdan olduğu kadar kültürel açıdan da hızlı bir değişim göstermekte. Uluslararası basın heyetiyle bölgeyi ziyaret eden Aydınlık ekibi, şehrin canlı sanat hayatına tanıklık etme fırsatını yakaladı.

YEREL RENKLER MODERN ÇİZGİLER
Etnik açıdan Uygurlar, Hanlar, Kazaklar, Hui’ler gibi birçok farklı unsuru içinde bulunduran kentte tahmin edildiği gibi sanat yaşamı oldukça renkli. Bu renkli yapının en iyi şekilde gözlemlenebileceği Xinjiang Modern Sanat Kompleksi’de bizleri karşılayan Uygur ressam Nur Mehmet İbrahim’in eserleri oldu.
1981 doğumlu doğumlu sanatçının geleneksel Uygur motifleri ile modern çizgileri birleştirdiği “Yerel ve küreselin arasında” sergisi hakkında gazetemize bilgi veren Çinli yönetici Zın Lay, son yıllarda Uygurlu gençlerin resim başta olmak üzere sanatın her dalına ilgi duyduğunu söyledi. Nur Mehmet İbrahim’in sergisinin açılışını 500 sanatseverle gerçekleştirdiklerini aktaran Zın, ressamın yalnızca Han ve Uygur motiflerini birleştirmekle kalmayıp, eserlerinde Fars ve Kazak kültür öğelerine de yer verdiğini vurguladı.
Toplamda 3.200 metrekarelik sergi salonunda konuştuğumuz yönetici, sanatın bu denli gelişmesinin ardında başarılı ressamlara verilen burs, ücretsiz sergi yeri temini gibi faktörlerin olduğunu sıraladı. Bu kapsamda Xinjiang Sanat Kompleksi’nin atölyelerini işaret eden Zın, ressam ve heykeltraşlara ücretsiz oda temin ettiklerinin altını çizdi.

TARİHİN EĞLENCELİ HALİ
Konuşmasının devamında Xinjiang Sanat Kompleksi’nde yalnızca resim ve heykeltraşa değil yaratıcı tiyatro çalışmalarına da ev sahipliği yaptığını aktaran Zın, tek kişilik tarih anlatısını örnek gösterdi.
Tiyatro hakkında konuştuğumuz oyuncular geleneksel çalıgılar ile birlikte kadim Çin tarihinden günümüze kadar olan tarihin izleyicilere aktardıklarını, bunun yeni nesile tiyatro ve tarihi sevdirmek için yeni bir yol olduğunu belirttiler. Tiyatro oyuncularından Ming ise geleneksel tiyatronun aksine masalar etrafında oturan izleyicilerin istedikleri takdirde ritme eşlik ederek sahneye çıkabildiğini vurguladı.

‘TÜRKİYE’DE OYNAMAK İSTERİZ’
İpek yolunun Batı’ya açılan kapısı Xinjiang’da tiyatronun geldiği noktayı Urumçi Şehir Tiyatrosu yöneticisi Guo Fu Chiyen ile konuştuk. 22 ülkeyi temsilen 40 gazetecinin bulunduğu basın heyeti içinde Türk gazetecileri görmekten mutluluk duyduğunu vurgulayan Guo, kendilerinin daha önce küçük bir heyetle İstanbul’u ziyaret ettiğini ilerleyen dönemlerde ise Türkiye’de sahne almak istediklerini dile getirdi.
Åg Uygurca oynanan oyunların Türkiye’de anlaşılması kolay olacaktır.” diyen yetkili Urumçi’de günde üç kez perdelerini açtıklarını ve ücretsiz olarak kırsal kesime turne düzenlediklerini aktardı.Guo; “ Urumçi gibi İstanbul seyircisinin de tiyatroya olan ilgisini takdir ediyorum” diye ekledi.

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.